Dagbog - juleferie 2013

Søndag den 22. december 2013

Efter lidt forsinkelse ankommer Masja, Alex, Morten og Louise til Hanoi lufthavn, og jeg måtte knibe en lille tåre så glad blev jeg for at se dem.

Efter nogle timers søvn for de unge tog vi ind til Hanoi by hvor vi viste dem trafikken og fik lidt frokost, vi besøgte også en Bia Hoi og sidst på aftenen gik herrerne ned på en lokal bar og så noget fodbold.

Mandag den 23. december 2013

Jakob havde booket os til Cooking Class på en restaurant som hedder Gecko, vi gik på et lokalt marked for at købe ind sammen med kokken. Så var det ellers op med ærmerne og i gang, vi lavede papaya salat, forårsruller, kylling i lemongrass – mums, og når vi selv skal sige det blev vores resultater rigtig gode. Det kan stærkt anbefales at tage sådan et kursus.

Resten af dagen brugte vi til at gå omkring Hoan Kim Lake inde i Hanoi – samt købe raflegaver.

Og aftenen var vi inviteret ud og spise af Phuong, på en skøn buffet restaurant, Morten og Alex spiste hele fugle og fisk.

Tirsdag den 24. december 2013

Dagens program begyndte tidligt da vi skulle på besøg i Ha Nam provinsen – (vi skulle se det projekt som Jakob har været med til at starte op sidste gang vi boede herude).

Efter en lang køretur kom vi endelig frem, vi fik set en økologisk grøntsags butik, en masse glade skoleelever og jeg tror at Morten fik en ny fanklub.

Vi besøgte en nudel og kulproduktion, og det var sjovt at se at det meste af arbejdet ude i de små proviser stadig er med håndkraft og at hele familien deltager.

Vi så hvordan der dyrkes champignon i nogle væksthuse, vi blev også indviet i hvordan der broderes duge, linned m.m. Jeg købte nogle hovedpudebetræk.

Vi spiste frokost på en skøn restaurant i et lille hus midt ude i en sø – og omgivelserne var omgivet af de fineste bonsai træer, og midt i det hele var der et fint lille toilet, hvor Louise ikke troede der var en dør som kunne lukkes.

Senere besøgte vi en børnehave og vi hørte om at de førte skemaer over børnene så pædagogerne kunne følge deres vægtkurve, højde m.m.

I modsætning til børnehaver i Danmark, så var det utroligt så stille børnene var.

Phuong havde gaver med til børnehaven i form af bøger og andet undervisningsmateriale.

Nogle af børnene sag nogle sange for os – åh hvor er de søde.

Vi blev alle begavet med de fineste hjemmebroderede duge.

På vejen hjem var vores chauffører ved at falde i søvn og det var ikke en rar situation, vi fik den til at stoppe og tage en pause.

Juleaften blev tilbragt hos Thu Ann og hendes familie og den tidligere danske ambassadør og hans frue var der også, der var masser af mad og kager og der blev også givet gaver, der var pyntet rigtig fint op i den altformeget vietnamesiske stil, Der blev sunget nogle sange både vietnamesiske og vi fik alle med på sangen nu det jul igen, vi løb rundt i hele huset og sang.

Efter en sådan begivenhedsrig dag og aften, så var det bare hjem og på hovedet i seng.

Onsdag den 25. december 2013

Sov længe, og det var især tiltrængt for de unge.

Senere besøgte vi Vietnam Military History Museum, Literaturtemplet i Hanoi, frokost på en restaurant hvor man oplærer gadebørn til tjenere, kokke m.m.

Om aftenen spillede vi om de gaver som var indkøbt i gaderne i Hanoi og hold da op hvor var det skægt og ikke mindst sjovt at se hvad vi hver især havde fundet.

Torsdag den 26. december 2013

Op kl. 03.00 da vi kl. 06.00 skulle nå flyet til Phu Quoc – hvor vi skulle tilbringe nogle afslapningsdage på et Beach ressort.

Desværre viste det sig at vores værelser ikke var klar da vi kom, efter lidt utilfredshed fra vores side, tilbød hotellet os at vi gratis kunne spise morgenmad.

Ellers bestod dagen mest i at dase på strandstolene og bade.

Om aftenen på hotellet var der en stor BBQ buffet, og personalet havde dækket finde borde på stranden – meget meget romantisk indtil et rigtigt dårligt band gik på scenen, synge og spille det kunne de ikke – jeg ville hellere bare have nydt lyden af bølgerne.

Senere tog Jakob og Morten på en safaribar for at se fodbold, mens vi andre valgte at se vores dyner.

Fredag den 27. december 2013

Afslapning, massage på stranden.

Morten og Jakob lejede cykler og cyklede en tur ind til byen på Phu Quoc,

Masja og jeg fik ordnet negle, Alex og Louise nød livet i et par strandstole og om aftenen var vi inde i byen og spise på Duong dong night market, Morten spiste et fiskeøje, Godt gået Morten.

Lørdag den 28. december 2013

Besøg på en perlefarm hvor vi piger jo ikke kunne forlade stedet uden at have købt noget. Jeg fik en rigtig fin perlekæde af Jakob.

Derefter skulle vi ud og sejle, (vi havde en pæn stor båd for os selv). Vi fangende fisk med blæksprutte som madding, jeg fangede 3 fisk – så jeg var rigtig stolt. Frokost ombord på båden, senere snorkling omkring et koralrev, som desværre viste sig at være døde koraller.

Besøgte en strand med noget meget fint hvidt sand.

Aftensmad på Safrai Bar, desværre måtte vi vente næsten 2 timer på maden på grund af travlhed, men hyggeligt det var der.

Søndag den 29. december 2013

Morten fangede en øgle, altså Morten du kan bare noget vi andre ikke kan – griner.

I dag skulle vi rejse videre med fly til Can Tho, og da vi kom til lufthavnen havde Masja glemt sin pung på hotellet, hotelpersonalet var så flinke at komme med pungen til hende i en taxa og heldigvis nåede vi flyet til tiden.

Mens de unge gik lidt rundt i Can Tho, brugte Jakob og jeg tiden på at bestille morgendagens ture til det flydende marked og en guided cykeltur i Mekong deltaet.

Mandag en 30. december 2013

Tidligt op og afsted og se det flydende marked. Hvor er det sjovt at se hvordan grøntsager bliver handlet over rælingen, så en risnudelproduktion, vores guide sang crazy, vietnamesere elsker at synge. Alex og Morten prøvede en slangemenu.

Guided cykeltur på de små stier i Mekongdeltaet, hvor er der smukt, vi så rismarker, frugtplantage, fodrede fisk.

Hvor må vi have set sjove ud og store mennesker på pygmæcykler, men skægt det var det lige indtil min cykel væltede i floden med min taske, mobiltelefon m.m. – hold da op hvor de andre grinede – heldigvis overlevede alle mine ting.

Tirsdag den 31. december 2013

Nytår

Efter morgenmaden skulle vi forlade Can Tho og videre til Ho Chi Minh byen.

Desværre var Masja blevet dårlig og kom ikke på benene denne dag.

Vi havde lejet en minibus som kørte os til Ho Chi Minh byen og Masja kunne heldigvis sove lidt på bagsædet.

Vi fejrede nytåret på et Argentinsk Steakhouse, hørte livemusik på en spansk bar og skålede nytåret ind på en australsk sportsbar.

Det var et fantastisk at se så mange mennesker på gaden sådan en aften, der var så mange knallerter pakket med familier som kørte rundt i byen samt familier som sad på gaden og spiste kl. 2 om natten.

Vi savnede dig Masja.

Onsdag den 1. januar 2014

Formiddag afslapning og Masja kom sig, shopping i Ben Thanh Market – Ho Chi Minhs citys svar på kopiernes paradis.

Torsdag den 2. januar 2014

Morgenfly til Bangkok, blev hentet af en lækker minibus med tv.

Vi skulle bo på 30. etage i en lækker 2 etagers lejlighed som vi havde lejet af Mas (en thailandsk samarbejdspartner til Jakob).

Vi besøgte Alexs skrædder Danny, hvor der blev bestilt jakkesæt, skjorter i den helt store stil. Så både Alex og Jakob blev flot ekviperet.

Besøgte nightmarked i Bangkok, hvor du kan købe alt inkl. damer og mænd.

Fandt også en butik med metalfigurer som var udformet som Aliens – Jakob og Morten var i himmerige.

Aftensmad sammen med Mas på et gadekøkken uden foran en bank.

Fredag den 3. januar 2014

Wat pho tempelet og se den store liggende Buddha, Masja og Louise blev udstyret med nogle fine grønne slåbrok, da de ikke måtte have bare skuldre i templet.

Desværre kunne Alex ikke deltage om formiddagen da han var blevet ramt af et maveonde.

Senere shopping i MBK center og Siam Square (et rent shopping paradis), så et stort hængebugsvin som lå og sov på fortovet mens 2 hunde slikkede den om munden.

Spiste på en skøn resturant med udsigt til floden.

Lørdag den 4. Januar 2014

Chartuchak marked som er er af  verdens største. Her kan man købe alt hvad hjertet begærer, lige fra kopiting, kæledyr og designting og ja vi købte alle noget med hjem.

Besøgte endnu engang Alex skrædder Danny som gav os en fantastisk indisk middag. Jeg bestilte en kjole hos skrædderen som vil blive leveret til os i Hanoi.

Alex skrædder havde sørget for en fin bil til at transportere de unge i lufthavnen.

Det var svært at sige farvel til de unge – en lille tåre blev knebet.

Jakob og jeg endte aften med at mødes med Mas på en lille Cafe inden vi tog hjem i seng.

Søndag den 5. januar:

Jakob og jeg retur til Hanoi.

Tak til jer alle sammen for en fantastisk tur.

| Svar

Nyeste kommentarer

31.03 | 23:17

Hvor kommer I dog til at savne disse smukke steder i verden - og hvor jeg kommer til at fortryde ikke at tage imod jeres gæstfrihed.

27.03 | 17:05

Hej med jer - tænk at der nu er gået næsten 1,5 år - forrygende. Men det bliver nu rart at få greveparret hjem igen, så vi kan få lidt hygge i det danske land.

20.12 | 12:10

Kære venner i det fjerne - tak for alle de gode historier dernede fra. Det er hyggeligt at læse om jeres - læs Monas - oplevelser -

07.07 | 12:36

Hej Mona og Jacob
Det har været dejligt at kunne følge jer. Hvor har I oplevet meget. Vi glæder os til at høre mere og se jer igen. Kram Jess og Majken